loading...
گالری مارک
mansour بازدید : 36 شنبه 15 تیر 1392 نظرات (0)

انتخاب بهترین شامپو برای شما                        

وقتی که در حمام موهایتان را می‌شویید و متوجه ریزش زیاد موها می‌شوید، شاید اولین چیزی که به ذهن‌تان خطور می‌کند، عوض کردن شامپو‌هایتان باشد و وقتی از حمام خارج می‌شوید و موهایتان را خشک کرده و شانه می‌زنید و باز هم شاهد ریزش شدید آنها هستید، مصمم می‌شوید که شامپویتان را عوض کنید. تقریباً بیشتر مردم مثل شما فکر می‌کنند و در چنین مواقعی به فکر تغییر شامپوی مورد استفاده‌شان می‌افتند و فقط برخی می‌دانند که شامپو تأثیر بسیار اندکی در ریزش موهای سر دارد. انواع مختلفی از شامپوها در سطح جهان تولید و به مردم عرضه می‌شوند. اگر به دنبال یافتن شامپویی مناسب برای موهای‌تان هستید، راه‌های ساده‌ای برای اینکار وجود دارد.

یک شامپو چه  می‌‌کند؟

غده‌های پوست بدن انسان نوعی ماده چرب به نام سبیوم را در خود ذخیره می‌کنند. این مواد چرب از پوست آزاد شده و روی ساقه موها را می‌پوشانند و ماهیت چسبناک آنها باعث جذب هرگونه آلودگی و میکروب موجود در هوای اطراف سر می‌شوند. شامپوها این میکروب‌ها و آلودگی‌ها را از موها پاک می‌کنند و برای رسیدن به نتیجه بهتر، با استفاده از تکنولوژی و دانش جدید، به شامپوها مواد درخشان‌ کننده می‌افزایند. گاهی اوقات مواد افزودنی به شامپوها، سلامت موها را به خطر می‌اندازند. و شما باید هنگام انتخاب شامپو، سالم‌ ترین آنها را انتخاب کنید.

روش‌های استفاده از شامپو

شامپو نوعی محلول است که برای تمیز کردن بخش خارجی موها مورد مصرف قرار می‌گیرد. مواد تشکیل‌ دهنده آن به کف سر می‌ رسند و از آنجا به ریشه موها نیز رخنه می‌کنند. بهتر است هیچگاه شامپوهای مختلف را روی سر خود امتحان نکنید؛ زیرا مواد شیمیایی خاص که در انواع شامپوها وجود دارند، ممکن است با هم وارد واکنش شوند.

دلیل واقعی ریزش موهایتان را بیابید و به فکر تغییر شامپو نباشید. در واقع ریزش موها نباید باعث تغییر شامپو شود.

اگر موهایتان چرب است نباید از شامپوهایی که مواد پاک‌کننده قوی دارند، استفاده کنید؛ بلکه بهتر است شامپوهای ملایم را به کار ببرید. استفاده مرتب از شامپوهای ملایم و ساده موهای‌تان را از چربی‌ها و آلودگی‌ها پاک خواهند کرد.

اگر موهای معمولی دارید، درصدد یافتن شامپویی باشید که از ایجاد خارش کف سر جلوگیری کند. یک شامپو با مواد پاک‌کننده و مرطوب کننده برای موهای حساسی که سریع دچار خارش می‌شوند، بهتر است.

اگر موهای‌تان خشک هستند، از شامپویی استفاده کنید که مواد پاک‌کننده نداشته باشد. هرگونه شامپویی که رطوبت موهایتان را حفظ کرده و خشکی آن را تشدید نکند، برای شما مناسب‌ تر است.

ویژگی‌ها

به طور کلی یک شامپوی خوب باید سه ویژگی اصلی داشته باشد: ۱) پاک‌کننده باشد ۲) تثبیت کننده باشد.  ۳) نرم‌کننده باشد. آن را امتحان کنید. یک شامپوی مناسب را که اغلب مردم تأیید می‌کنند، انتخاب و یک دوره از آن استفاده کنید. برای دانستن اینکه چه نوع شامپوهایی واقعاً برای موهای شما مناسبند، باید برای مدت طولانی‌ تر از آنها استفاده کنید؛ چرا که با یک یا دو بار مصرف، تأثیر آن روی موها مشخص نمی‌شود. به تمام اجزای طبیعی موجود در شامپو توجه کنید. برخی از این اجزا به جای آنکه برای موها مفید باشند، بیشتر مضر هستند. از مصرف شامپوهایی که حاوی سولفات لاوریل سدیم یا SLS هستند و شامپوهایی که PEG دارند، خود داری کنید؛ زیرا ایجاد حساسیت پوستی می‌کنند. شامپوها باید هم به طور طبیعی موهای شما را زیباتر کنند و هم موجب سلامت آنها شوند.

انتخاب شامپوی مناسب

اگر دچار مشکلاتی از قبیل شوره سر، تحریک‌ پذیری پوست سر، الکتریسیته موها، خشکی و شکنندگی و برخی مشکلات دیگر هستید، می‌توانید از طریق انتخاب شامپوی مناسب این مشکلات را برطرف کنید؛ مثلاً افرادی که شوره سر دارند، باید از شامپو ضدشوره استفاده کنند.  افرادی که موهایشان دائم دچار الکتریسیته می‌شود و این حالت اذیتشان می‌کند، باید از شامپوهای آبکشی استفاده کنند و افرادی که موهای خشک و پوست سر حساس دارند باید از شامپوهای ملایم استفاده نمایند.  گاهی اوقات بعد از شامپو زدن موها، لازم است از نرم‌کننده موی سر نیز استفاده شود تا حالت‌ دهندگی موها بیشتر و موها نرم‌تر شود. نرم‌‌کننده‌ها باعث تقویت پوست سر می‌شوند و یک لایه محافظتی روی پوست سر ایجاد می‌کنند. نرم‌کننده موی سر از درهم پیچیدن و گره خوردن موها در یکدیگر جلوگیری می‌کند و در ضمن الکتریسیته سالکن موها را از بین برده و یا کاهش می‌دهد.  برخی از موها بسیار شکننده و آسیب‌ پذیرند. در چنین مواقعی باید از شامپوهای مرطوب‌کننده استفاده کرد. فهرست اجزای تشکیل‌دهنده شامپو را مورد توجه قرار دهید.

اجزای تشکیل‌ دهنده شامپو:

پاک‌کننده‌ها که مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای شامپوها به شمار می‌روند.
تقویت‌کننده‌ها   حالت‌دهنده‌ها   شفاف‌کننده‌ها   مواد تنظیم‌کننده غلظت

اسانس و رنگ  موادی که از رسوب املاح سخت روی موها جلوگیری می‌کنند.                                          

 

 

mansour بازدید : 37 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

فوت وفن صحیح شست وشو و نگهداری مو

بهترین روش برای شستن موها بسیار ساده است؛ ابتدا موها را خیس می‌کنیم، شامپو می‌زنیم، با آب شستشو می‌دهیم، به آنها نرم‌کننده می‌زنیم، دوباره با آب می‌شوییم، با حوله (و بعضی‌ها با سشوار) خشک می‌کنیم، آنها را شانه کرده و حالت می‌دهیم، درست است؟ خیر درست نیست! یا شاید بهتر است بگوییم تا حدی درست نیست، زیرا شستن موها چند فوت کوزه‌گری دیگر نیز دارد که در اینجا قصد داریم آنها را برای شما بازگو کنیم، پس با ما همراه شوید.               شانه کردن موها

ابتدا قبل از حمام کردن و خیس شدن موها، آنها را با دقت شانه کنید، زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب‌پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آنها را بسیار کاهش می‌دهد، زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت‌تر از هم باز می‌شوند، در حالی‌که شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آنها وارد می‌کند. گرمای زیاد نیز برای موها مضر است، با وجود اینکه آب داغ همانند سشوار یا نور مستقیم خورشید به موها آسیب نمی‌زند، اما ضررهای خاص خود را دارد. برای پیشگیری از هرگونه آسیب جدی موهایتان را با آب گرم و تا حدی ولرم بشویید. هیچ چیز لذت بخش‌تر و خوشایندتر از دوش گرفتن با آب داغ نیست، اما به شرطی که موهایتان به طور مستقیم با آن تماس نداشته باشند.

شامپو کردن موها

قبل از شامپو کردن نوع موهایتان را کاملا بشناسید. به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و سپس با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می‌کند و همین میزان برای زدودن هرگونه آلودگی از روی آنها کافیست.

استفاده صحیح از نرم‌کننده‌ها و حالت‌دهنده‌ها

حالت‌دهنده‌ها را ابتدا به ریشه موها بزنید و سپس به سمت انتهای آنها حرکت کنید. توجه کنید به انتهای موها (که بسیار آسیب‌پذیرتر از سایر نقاط مو هستند) حالت دهنده بیشتری بزنید. سپس به آرامی موها را با حالت‌دهنده‌ها و نرم‌کننده‌ها ماساژ دهید.
در صورتی که دارای پوست سر چرب هستید، مقدار کمی از حالت دهنده را روی پوست سر بزنید. پس از ماساژ دادن یک تا سه دقیقه صبر کنید و سپس با آب شستشو دهید. اگر دوست دارید موهایتان درخشان‌تراز همیشه به نظر برسند آنها را با آب سرد شستشو دهید، زیرا آب سرد باعث می‌شود تا کوتیکول‌های مو (پوشش لایه‌لایه خارجی مو) کاملا صاف و لطیف بمانند. در نتیجه موها درخشان‌تر به نظر می‌رسند.
اگر از نرم‌کننده‌ها و حالت دهنده‌هایی استفاده می‌کنید که روی برچسب آن نوشته شده است برای پخش شدن بهتر محصول باید موهایتان را هنگام مصرف شانه کنید، دقت کنید شانه زدن را از انتهای موها شروع کنید. موهای خیس زود کشیده می‌شوند، بنابراین زودتر به هم گره خورده و آسیب می‌بینند. برس‌ها حتی در شرایط عادی نیز به موها آسیب وارد می‌کنند، در نتیجه توصیه می‌شود تحت هیچ شرایطی از برس برای شانه زدن موهای خیس استفاده نکنید.

 خشک کردن موها

خب نوبتی هم که باشد، نوبت خشک کردن موهاست، بعضی از افرادی که دارای موهای بلند هستند عادت دارند پس از شستن موها، آنها را بچلانند تا زودتر خشک شوند. باید خدمت این دسته از دوستان عرض کنیم موها رخت و لباس نیستند که نیاز به چلاندن داشته باشند و اگر بدانند با این کار چه بلایی سر موهای خود می‌آورند دیگر هرگز این کار را تکرار نخواهند کرد. چلاندن موها باعث کشیده شدن بیش از حد آنها، ضعیف شدن و به اصطلاح شکستن آنها می‌شود. توصیه می‌شود به جای این کار موها را با انگشتان دست (از طرف ریشه مو) گرفته و به آرامی تکان دهید و در همین حالت دست را به سمت انتهای موها حرکت دهید تا به این ترتیب آب موها گرفته شود.
از حوله برای ماساژ دادن شدید موها و برای خشک کردن آنها استفاده نکنید، زیرا این کار باعث گره خوردن موها و حتی کنده شدن آنها می‌شود. به جای این کار، حوله را دور سر بپیچید و به آرامی روی موها فشار دهید، با این کار موها زودتر خشک می‌شوند.
همان‌طور که قبلا ذکر شد گرما آسیب زیادی به موها وارد می‌کند، بنابراین استفاده از سشوار برای خشک کردن موها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. اما اگر همچنان می‌خواهید از سشوار استفاده کنید حداقل سعی کنید در استفاده از آن زیاده‌روی نکنید و آن را خیلی نزدیک موهایتان نگیرید. فرقی نمی‌کند از چه روشی برای خشک کردن موها استفاده می‌کنید و تا چه حد در استفاده از سشوار دقت می‌کنید، در هر صورت سشوار و گرمای حاصل از آن به موها آسیب می‌رساند.

 زیاده‌روی نکنید

نیازی نیست تا هر روز موهایتان را بشویید، شستن بیش از حد موها با شامپو باعث می‌شود تا چربی‌هایی که برای سلامت موها مفیدند از روی آنها پاک شوند. گاهی تنها شستشوی موها با آب خالی یا نرم‌کننده و حالت‌دهنده‌ها کافی است. همچنین می‌توانید مقدار کمی شامپو را در یک بطری کوچک آب گرم حل کنید و سپس آن را به آرامی روی پوست سرتان بزنید.

 بشنو از شامپو

شستن موها با شامپو از اوایل قرن بیستم رواج پیدا کرد، دلیل این امر افزایش آلودگی هوا به دلیل گسترش کارخانه‌ها و سایر صنایع است.
تا قرن‌ها شستن موها تنها در مواقع ضروری انجام می‌شد و در برنامه روزانه، هفتگی و حتی سالیانه انسان‌ها قرار نمی‌گرفت. حتی در قرون وسطی شستن موها با آب امری ناپسند و مضر برای سلامت محسوب می‌شد. بنابراین نشستن موها با آب و شامپو به مدت یک یا دو روز در مقایسه با استانداردهای قرن‌های گذشته نه تنها اشکالی ندارد بلکه نوعی وسواس به شمار می‌رود.

 

mansour بازدید : 33 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

ماسک صورت و روش صحیح استفاده از آن

پوست بزرگترین عضو بدن انسان است. پوست فوق العاده حساس نسبت به عوامل بیرونی مانند گرد و غبار و هوا و همچنین عوامل درونی مانند استرس و نگرانی می باشد. تمام این شرایط و مشکلات بر روی پوست تاثیرات زیان آوری می گذارند.                                                                                                                                              اما با رعایت برخی مراقبت ها و احتیاط ها می توان از بروز این مشکلات جلوگیری نمود. پوست روزانه میلیونها سلول پوست تولید کرده و در طی 30 – 45 روز کاملاخودش را تجدید و احیا می کند.  از سن 35 سالگی جریان احیای طبیعی پوست آهسته شده و سرعت آن کم می شود. در این زمان است که پوست می تواند از ماسک های صورت بهره بگیرد.

دو نوع ماسک وجود دارد:

1- ماسک آرام کننده و آرامش بخش: ماسک آرام کننده پوست را مرطوب کرده و به آن شادابی و طراوت می دهد.

2- ماسک تحریک کننده: ماسک تحریک کننده، جریان خون را تسریع کرده و پوست را سفت و محکم کرده و به آن استحکام می بخشد.
 

قبل از گذاشتن هر گونه ماسکی صورت خود را با تقویت کننده های پوست خوب شستشو دهید و پاک کنید. توصیه می کنیم از تقویت کننده با عصاره لیمو و یا فندوق استفاده کنید. از صابون هایی که پوست را خشک می کنند اجتناب نمایید.
 

همچنین سعی کنید برای درست کردن ماسک های صورت از آب ساده بدون الکل استفاده کنید . آبهای معدنی حاوی میزان فراوانی مواد معدنی و دیگر موادی که می توانند پوست را تحریک نمایند می باشند. اگر از آب لوله کشی ، آب جوش یا تصفیه شده استفاده کنید ایده آل است.

 

 

mansour بازدید : 30 جمعه 07 تیر 1392 نظرات (0)

 

10 علت خشکی لب ها

 

لب‌ یکی از نواحی پوست است که بیشتر از هر جای دیگری در معرض هوا و آفتاب قرار دارد و به همین علت هم بیشتر مستعد مشکل خشکی و ترک ‌خوردگی است.

 

اگر خوب از لب‌هایتان مراقبت نکنید، گرمای بیش از حد و از دست رفتن آب بدن، می‌تواند باعث سوزش و التهاب و حتی خونریزی آن ها شود.

 

متخصصان معتقدند تماس لب با خمیردندان و رژ لب و استفاده از پروتزهای دندان باعث خشکی‌های شدید و خارش لب می‌شود. حرارت زیاد، کم آبی و سرمای شدید هم از عوامل شایع به وجود‌آورنده خشکی‌های ساده و ترک‌خوردگی‌های لب هستند، همچنانکه بعضی از بیماری‌های سیستماتیک نظیر پسوریازیس هم سبب پوسته شدن اطراف و روی لب می‌شود که در این صورت مشکل لب با علائم دیگری نیز همراه است.

 

داشتن لب‌های ترک ‌خورده، خشک و سوزان بی‌تردید آزارنده است. برای بسیاری از کار‌هایی که در طول روز انجام می‌دهیم، از همین لب‌ها استفاده می‌کنیم. لب اگر سالم نباشد، حتی نمی‌توانیم راحت غذا بخوریم، حرف بزنیم یا لبخند بزنیم. 

لب‌های شما نمی‌تواند مانند بقیه جاهای پوست بدنتان در برابر از دست دادن رطوبت مقاومت کند، چرا که لایه‌های پوست لب بسیار نازک هستند. علاوه بر این لب لایه محافظتی معمول پوست که دارای غدد چربی و عرق است را ندارد، به همین علت هم مانند بقیه جاهای بدن نمی‌تواند خودش را مرطوب نگه دارد و مستعد خشک شدن و ترک‌خوردن است. البته این ها تنها علت خشکی و ترک لب نیستند.

با 10 علت شایع این مشکل و طرز برخورد با آن در این مقاله آشنا شوید:

 

 1) آفتاب داغ و سرمای زمستان

 

ا

 

گر چه همیشه آب و هوا را در این مورد مقصر می‌دانیم، اما در واقع همه تقصیر‌ها متوجه هوا نیست. تابش

 

 خورشید، می‌تواند باعث تبخیر رطوبت آن و خشکی شود. این مسئله در مناطقی که رطوبت هوا کم‌تر است، بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ البته وجود باد‌های خشک هم در این مسئله نقش دارد. 

 

نه تنها گرما بلکه سرما

 

 هم می‌تواند لب‌های شما را خشک و ترک‌خورده کند، به خصوص در مناطقی که سوز باد‌های سرد زمستان بیشتر است. بنابراین فکر نکنید که در زمستان خبری از خشکی لب نیست. حتی در این فصل ابری، باد زمستان بیشتر می‌سوزاند.

 

 2) لیسیدن

 

لیسیدن لب یا خیس کردن آن با زبان، بر خلاف آنچه به نظر می‌رسد، باعث خشکی لب و ترک‌خوردن آن می‌شود، زیرابزاق با ایجاد رطوبت موقت و از بین بردن چربی طبیعی پوست، باعث تبخیر پوستی بیشتر شده و در نهایت سبب خشکی بیشتر لب می‌شود.

 

 3) کم آبی بدن

 

یکی از علامت‌های کم شدن آب بدن، خشکی لب است. در کسانی ‌که گرما زده شده‌اند، یا به ‌علت اسهال آب زیادی از دست داده‌اند، با مشاهده شدت خشکی لب می‌توان پی به شدت کمبود آب برد.

 

 4) آ، ب، ث و دوستان

 

کمبود بعضی از ویتامین‌ها مانند آ، ب ، ث و املاحی مانند آهن و روی هم می‌تواند باعث خشکی، پوسته پوسته شدن و به‌خصوص ترک خوردن گوشه لب شود. بدیهی است وقتی تغذیه‌ای سالم و کامل دارید، این مسئله نمی‌تواند علت خشکی لب شما باشد.

 

 5) حساس به آرایش

 

استفاده مکرر از صابون و مواد شیمیایی دیگر مثل محصولات آرایشی غیر استاندارد و رژ لب‌ می‌تواند موجب حساسیت پوست لب ‌شود. البته پوسته شدن لب در بیماری‌هایی مانند حساسیت و اگزما شایع‌تر است و می‌تواند حتی به علت تماس موادی نظیر لیمو ترش و پرتقال به وجود آید. بهتر است مراقب حجم دهنده‌های لب باشید، چون در آنها اغلب موادی به ‌کار رفته است که با تحریک و التهاب لب، آن‌ را بزرگ تر و پُرتر نشان می‌دهد.

 

 6) قفسه دردسرساز

 

کسانی‌ که نمی‌توانند علتی برای لب‌های ترک خورده‌شان پیدا کنند، بهتر است سری به قفسه داروهایی که می‌خورند بزنند. مصرف بعضی داروها مانند ترتینوئین، ویتامین آ در مقادیر زیاد، داروهای شیمی درمانی، دپنی سیلامین، ایزونیازید و فنوتیازین هم می‌تواند این مشکل را ایجاد کند.

 

 7) ترش و سوزان

 

غذاهای ترش و مرکبات که اسیدی هستند ممکن است باعث تحریک لب و خشکی و ترک خوردن آن شوند. در این حالت سوزش لب هم ایجاد می‌شود. علاوه بر این پوست انبه هم حاوی ماده‌ای به نام توکسیکودندرون است که در سم گیاه پاپیتال هم وجود دارد و ممکن است به لب آسیب برساند. در ضمن افرادی که به آجیل حساسیت دارند، باید مراقب محصولات بهداشتی –آرایشی که در ترکیبشان از دانه‌های روغنی ،  بادام و ... استفاده شده، باشند. 

 

 8) سدی در راه

 

انسداد مسیر تنفسی بینی (در اثر سرماخوردگی) و درنتیجه نفس کشیدن از دهان هم باعث خشکی لب و سپس پوسته شدن و ترک خوردنش می‌شود.

 

 9) دودی که خشک می‌کند

 

این را حتما بارها شنیده‌اید که خشکی دهان و لب‌ها از کمترین عوارض سیگار کشیدن است، پس دیگر لازم نیست درباره آن توضیح زیادی بدهیم!

 

 10) قارچ‌ها مقصرند

 

اگر خشکی در گوشه‌های لب باشد و سبب ترک خوردن و قرمز شدن و سوزش شدید شود، ناشی از عفونت‌های قارچی است. در برخی مواقع نیز ترک‌خوردگی‌های مزمن در خط میانی لب تحتانی به وجود می‌آید که در کودکان شایع‌تر است و با چرب کردن برطرف نمی‌شود، یعنی تحت نظر پزشک باید از پمادهای آنتی بیوتیک برای بهبود آن استفاده کرد.

 

دکتر مهشید چایچی – همشهری

mansour بازدید : 22 پنجشنبه 06 تیر 1392 نظرات (0)

معجزه جوش‌شيرين برای پوست و موی شما!!

جوش‌شيرين از آن دسته موادی است كه از روزگارهای‌ گذشته كاربرد‌های فراوانی هم در آشپزی، هم به‌عنوان يك ماده درمانی و حتی به‌عنوان يك ماده تميز‌كننده داشته‌ و جالب است بدانيد جوش شيرين می‌تواند يك زيبا‌كننده پوست و مو نيز باشد. در واقع جوش شيرين اين ماده همه‌كاره و طبيعی كه از كربنات سديم ساخته شده است و استفاده‌های فراوانی دارد، از پخت نان و كيك گرفته تا خوشبوكردن فضا، تميزكردن خانه و حتي زيبايی!
فقط كافی است كمی جوش‌شيرين در منزل داشته باشيد تا بتوانيد خيلي از محصولات زيبايی را به راحتی در منزل تهيه كنيد.
 

 يك حمام آرام‌بخش زيبا كننده

برای داشتن اين حمام لطيف و آرام‌بخش، احتياج به 4 قاشق سوپ‌خوری جوش شيرين، حدود 6 قاشق غذاخوری عسل روان، 2 ليوان شير، 16 قاشق سوپ‌خوري نمك و 3 قاشق غذاخوري روغن بچه داريد.در يك ظرف بزرگ جوش شيرين، عسل، شير و نمك را مخلوط كنيد و به‌خوبی هم بزنيد. مخلوط را در وان آب گرم بريزيد و سپس روغن بچه را اضافه كنيد. برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌هايتان كمك بگيريد و بعد قدم در اين حمام تسكين‌دهنده و آرام‌بخش بگذاريد. اين حمام برای نرم و صاف كردن پوست مفيد است.


 پاهايتان را زيبا كنيد


اگر روی پاشنه‌پاهايتان پينه بسته يا خيلی زبر و خشن شده است و اين وضعيت آزارتان می‌دهد، جوش شيرين را با آب مخلوط كنيد و سپس با اين مخلوط چسبی شكل زبري‌های پاشنه را نرم و صاف كنيد.

اگر هم پاهایتان خارش دارد 4 قاشق غذاخوری جوش‌شيرين را با يك ليتر آب گرم مخلوط كنيد و سپس پاها را حدود 10دقيقه در آن بگذاريد،  با اين كار خارش پاها آرام می‌گيرد.

علاوه بر اين‌ها شما می‌توانيد با جوش‌شيرين خستگی ‌پاها را نيز از بين ببريد، كافی‌است 3‌قاشق غذاخوری جوش‌شيرين را در يك لگن آب گرم حل كنيد و سپس پاهای خسته‌تان را درون آن بگذاريد تا حسابی خستگی از پاهايتان بيرون رود.


  خمير دندان سفيدكننده بسازيد

 

شما می‌توانيد با جوش‌شيرين يك خميردندان خانگی بسازيد. اول بايد 3 قسمت جوش‌شيرين را با يك قسمت نمك مخلوط كنيد بعد به آن 3 قاشق چای‌خوری گليسيرين اضافه كنيد و براي خوشبو شدن نيز 10 تا 20 قطره از يك اسانس مورد علاقه‌تان (نعنا، دارچين يا...) به آن بيفزاييد. سپس به مقدار كافي آب به آن اضافه كنيد تا كاملا حالت خميري شكل پيدا كند. شما مي‌توانيد اين خمير دندان را در بطری كوچك نگهداری كنيد. از آن جا كه جوش شيرين يك سفيد‌كننده دندان طبيعي است اين خمير دندان حسابی دندان‌ها را سفيد مي‌كند و از پوسيدگی آن‌ها نيز جلوگيري مي‌كند، اگر هم فرصت نداريد مي‌توانيد براي سفيد‌تر شدن دندان‌هاي‌تان، مسواك‌تر خود را درون جوش شيرين فرو بريد سپس با آن دندان‌هاي‌تان را مسواك بزيند. همچنين مي‌توانيد روي خميردندان اندكي جوش شيرين بپاشيد و سپس دندان‌ها را مسواك بزنيد. براي خوشبو كردن دهان نيز مي‌توانيد يك قاشق چاي‌خوري جوش‌شيرين را در نصف ليوان جوش‌شيرين حل كنيد و در دهان غرغره كنيد، راه ديگر نيز اين است كه آدامس را مرطوب كرده و در جوش شيرين فرو بريد و سپس آن را بجويد.


 براي نرم كردن آرنج

 

بعضی اوقات پوست آرنج يا زانو به دلايل مختلف زمخت و زبر می‌شود و اين حالت به‌خصوص برای خانم‌ها بسيار آزاردهنده است اما يك راه‌حل آسان و كم خرج براي اين حالت وجود دارد. شما بايد اول مقداری جوش‌شيرين را با مقدار خيلی كمی آب مخلوط كنيد تا مخلوط حالت چسبی شكل پيدا كند، حالا اين مخلوط چسب را به زانو يا آرنج بماليد تا پوست زبر و خشن نرم شود.


 براي درمان آكنه

براي درمان بيماری‌های شايع پوستی مثل آكنه، مصرف موضعی جوش‌شيرين می‌تواند موثر باشد. جوش شيرين سلول‌های مرده پوست را از بين می‌برد و اسيدمازاد در بدن را خنثی می‌كند و به‌ويژه برای درمان آكنه كه اغلب به‌علت مسدود شدن منافذ پوستی به‌وجود می‌آيد مفيد است.

 كمی جوش شيرين مخلوط شده با آب را روی آكنه بماليد تا پوست مرده از بين برود و منافذ مسدود شده آن را باز كند. جوش شيرين با خنثی كردن اسيد در بدن مانع عفونت‌های باكتريايی در پياز مو می‌شود و در نتيجه از بروز آكنه پيش‌گيری می كند.


   ژل اصلاح برای آقايان

بعضی از آقايان به دليل پوست حساسی كه دارند معمولا هنگام اصلاح دچار التهاب و سوزش‌های پوستی می‌شوند اما يك راه‌حل خوب برای اين افراد اين است، يك قاشق غذاخوری جوش‌شيرين را در يك فنجان آب حل كنند و از اين محلول براي التيام پوست بعد از اصلاح يا حتی قبل از اصلاح استفاده كنند. اگر هم بعد از اصلاح دچار سوزش می‌شويد، می‌توانيد يك پارچه مرطوب نخی را به كمی جوش‌شيرين آغشته كنيد و روی محل سوزش بگذاريد.

 


 معجزه جوش‌شيرين برای موها

اگر در تميزی موهايتان وسواس داريد: يك قاشق چای‌خوری جوش شيرين را به بطری شامپو‌یتان اضافه كنيد و طبق معمول موهای‌تان را شامپو كنيد و سپس با آب، اين تركيب جوش شيرين و شامپو را بشوييد. اين كار تمام آلودگی‌ها و مواد حالت‌دهنده‌ای را كه روی موهای شما وجود دارد به‌خوبی پاك مي‌كند و حالت‌پذيری موها را بهبود مي‌بخشد.

اگر خيلی عجله داريد: اگر موهای خيلی چربی داريد و به‌دليلی فرصت شست‌وشوی آن‌ها را نداريد و خيلی عجله داريد، می‌توانيد از جوش شيرين به‌عنوان شامپوی خشك استفاده كنيد به اين طريق كه مقداری از آن را روی موها بپاشيد و سپس موها را شانه كنيد و سپس با يك سشوار موها را پف دهيد.

اگر عادت داريد مرتب به استخر برويد: كلر موجود در استخرها معمولا رنگ موها را كدر ، مات و بدرنگ می‌كند. برای شست‌وشوی كلر از روی موها، نصف قاشق غذاخوری جوش‌شيرين را در كمتر از نصف ليتر آب حل كنيد و موهای‌تان را با آن آبكشي كنيد.
 
براي تميزی شانه و برس‌ها: معمولا اسپری‌ها يا روغن‌هاي مو روی شانه و برس‌ها می‌نشينند و به مرور آن‌ها را آلوده می‌كنند، برای پاك‌كردن اين مواد از روی شانه و برس‌ها در يك لگن آب گرم كه به آن 3 قاشق غذاخوری جوش شيرين و 3 قاشق غذاخوری ماده ضدعفونی‌كننده اضافه شده خيس كنيد.
mansour بازدید : 39 پنجشنبه 06 تیر 1392 نظرات (0)

برای تیرگی و سیاهی دور چشم چه کنیم؟

در این موارد باید دانست که تیرگی دور چشم می‌تواند :

 

1. علامتی از زمینه آلرژی در فرد باشد.

 

2. فراد آتوپیک، یعنی افرادی که مستعد آلرژی‌های پوستی و حتی تنفسی (مثل آسم) هستند.  

 

یکی از ویژگی‌های پوستی‌شان تیرگی دورچشم است.واقعیت این است که تیرگی دور چشم اغلب زمینه ژنتیک دارد و داروهای موضعی تاثیر خیلی زیادی در بهبود آن ندارند اما داروهای متعددی به‌عنوان ضدتیرگی دور چشم وجود دارند که گاه می‌توانند درجه تیرگی را تا حدی بهبود بخشند.    

 

بیشتر کرم‌های ضدتیرگی دور چشم‌ حاوی رتینول به‌عنوان یک ماده لایه‌بردار خفیف و نیز یک ماده ضدلک و بهبوددهنده وضعیت گردش خون پوست ناحیه هستند.ویتامین K به صورت موضعی یکی از مواردی است که در بسیاری از کرم‌های ضدلک دور چشم به‌کار می‌رود و مقالات علمی متعددی در مورد تاثیر آن وجود دارد.

 

از گیاهان مختلف نیز در جهت کاهش تیرگی دور چشم استفاده شده است مانند گیاه آرنیکا و شاه‌بلوط.هرچه پوست افراد تیره‌تر باشد،معمولا تیرگی دورچشم هم شایع‌تر است.

گاه مشکلات داخلی مثل بیماری‌های تیرویید یا کم‌خونی فقر آهن،خستگی و کم‌خوابی نیز به تشدید تیرگی دور چشم کمک می‌کنند و در بررسی این بیماران باید به این مسایل هم توجه نمود.

 

حلقه‌های تیره زیر چشم معمولا ربطی به ناراحتی‌های فیزیکی یا میزان خواب ندارند.این عارضه به چند فاکتور تشریحی بستگی دارد و ممکن است از خصوصیات خانوادگی باشد.پوست پلک‌ها نازک بوده و حاوی بافت چربی کمی است.

 

خونی که در عروق بزرگ نزدیک پوست پلک جریان دارد از بیرون پوست پیدا بوده و در پوست ایجاد رنگ تیره مایل به آبی می‌کند.همچنین ممکن است همان موقع از عروق نشت خون به وجود آمده باشد،مثل واریس وریدهای اندام تحتانی باشد.  

 

حلقه‌های تیره هنگام خستگی یا پریدگی رنگ،در طول مدت قاعدگی و در ماه‌های آخر بارداری شدیدتر است و ممکن است با بالا رفتن سن تغییر رنگ آشکارتر شده و به صورت دایمی در‌آید.  

 

حلقه‌های تیره معمولا با کرم‌های استتار که اکثر تولیدکنندگان لوازم آرایشی در خط تولیدشان دارند محو می‌گردند.با فروشندگان لوازم آرایشی درباره رنگ و طرز استفاده از آن مشورت نمایید.کسانی که عینک دارند،می‌توانند از شیشه‌های رنگی کمک بگیرند زیرا رنگ تیره،زیر عینک کمتر آشکار می‌گردد.

     

راه حل

 

اولین و بهترین راه، حل مشکلات یاد شده است. هرچند در موارد مادرزادی حل مشکل چندان آسان به‌نظر نمی‌رسد. استفاده از ماسک‌های شبانه علاوه بر فراهم‌آوردن محیطی مغذی و مرطوب برای پوست صورت، باعث ایجاد آرامش مضاعف برای شما می‌شود. این امکان را برای پوست شما مهیا می‌کند که پس از یک روز خسته‌کننده کاری پوست خود را در بهشت میوه‌ها با گل و بلبل تنها بگذارید. زمانی این تاثیرات دوچندان می‌شود که در ماسک‌ خود از مواد آنتی‌اکسیدان یا ضد پیری نیز کمک گرفته شود.  

 

روش هاي خانگي

 

1. مصرف پوست خيار وگذاشتن آن به روي پوست بصورت روزانه

 

2. آب چايي را پف وتيرگي زير چشم را كاهش مي دهد. پنبه رابه چاي آغشته كنيد وبمدت 20 دقيقه به پوست پلك كمپرس كنيد .

 

3. مصرف آب سيب زميني به صورتي كه آن رابه پوست زير چشم بماليد .پنبه را به سيب زميني آغشته كنيد وبمدت 20 دقيقه روي پوست زير چشم بگذاريد .

 

4. مصرف حداقل 2ليتر آب در طول روز

 

5. مصرف سبزيجات وقرص آهن در صورت وجود فقر آهن

 

6. خواب كافي 8-7ساعت خواب در شب

 

7. شستشو با آب خنک صبح که از خواب بیدار می‌شوید صورتتان را با آب خنک بشویید. این باعث می‌شود رگ‌های خونی زیر چشمان شما به یک باره بر اثر سردی آب منقبض و پس از چند دقیقه به صورت واکنشی متورم شود. افزایش خون‌رسانی درمان اصلی کبودی زیر چشم است.  

 

روشهاي پزشكي

 

1. مزوتراپی امروزه روش جدیدی به نام مزوتراپی با بهره‌گیری از جدید‌ترین و مؤثرترین داروهای موجود توانسته است در درمان کبودی و پف زیر چشم گام موثر بردارد

 

از بین این داروها می‌توان به ویتامین k، رتینول، ویتامین C، داروهای بازکننده عروق خونی مثل آرتی شوک، انواع اسیدهای میوه‌ای مثل گلیکولیک اسید و مواد مغذی برای سلول‌های پوستی شامل اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه ضروری برای فعالیت سلول‌های پوستی اشاره کرد.

 

البته این مواد پیش از این در انواع کرم‌ها و لوسیون‌های دور چشم به‌کار رفته و امتحان خود را پس داده‌اند اما از آنجایی که جذب این مواد از روی پوست با محدودیت‌هایی رو به رو است، تزریق زیر پوستی آنها به روش مزوتراپی درمان را بسیار مطمئن‌تر کرده است.

 

2. شب قبل از خواب كرم دور چشم مناسب استفاده كنيد .

 

3. یکی دیگر از داروهای پرمصرف در تیرگی زیر چشم، مواد پرکننده و آب‌رسان است که قادر است خشکی و گودافتادگی پوست زیر چشم‌ها را به شکل قابل قبولی ترمیم کند.

 

4. تزريق چربي درگودي زير چشم باعث ميشود تيرگي كمتر جلب توجه كند .شايد تزريق چربي درزير پوست باعث شود خون جاري درعروق زيرپوست كمتر ازروي پوست نمايان شود.

 

5. رعایت تغذیه صحیح علاوه بر مزوتراپی، قطع یا حداقل کاهش مصرف سیگار، کاهش مصرف نمک و مصرف سبزی‌ها و میوه‌های حاوی مواد آنتی‌اکسیدان مثل اسفناج نیز توصیه می‌شود.

 

6. استفاده از پدهای گرم و سرد به‌صورت متوالی برای تحریک عروق خونی زیر چشم نیز روش مناسبی است، به شرط اینکه پدها خیلی داغ یا سرد نباشند

 

7. هميشه در هنگام خروج ازمنزل ازعنيك آفتابي وكرمهاي ضد آفتاب دورچشم استفاده كنيد .

 

8. جديدترين روش ADO micropraintدر درمان تيرگي دور چشم مي باشد كه درآن از داروهاي ضد تيرگي دورچشم Glycolic ,ritine ,vit Kو بعضي از داروهاي گياهي از طريق باز شدن كانال هاي پوستي توسط دستگاه به عمق 1mmپوست وارد مي شوند اين روش سريعتراز روش درمان موضعي عمل مي كند. اين درمان بدون درد ويا عارضه است وبايد بسته به نياز بيمار 3-5جلسه بصورت دوهفته يكبار تكرار شود

mansour بازدید : 31 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)

چگونه با جوش‌های صورتمان مقابله کنیم؟

فرقی نمی‌کند که شما نوجوان باشید یا بزرگسال به هر حال ممکن است با جوش‌های روی صورتتان دست و پنجه نرم کنید.

برای آنکه از دست این مزاحم‌های روی صورت که جوش صورت نام دارند خلاص شوید و یا حداقل با آنها بهتر کنار بیایید و بتوانید به مرور آنها را برای همیشه از بین ببرید 13 راه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. 

1) هرگز به جوشها دست نزنید و آنها را فشار ندهید که باعث بدتر شدن اوضاع صورتتان خواهد شد. زیرا در این صورت ممکن است باکتری موجود در جوش را در بقیه نقاط صورتتان هم پخش کنید.

2) استفاده از الکل‌های ضعیف و یا سولفورها هم ممکن است به شما کمک کند. استفاده از الکل‌های مخصوص پوست صورت که در داروخانه‌ها موجود هستند به پاک شدن پوست و از بین رفتن سلول‌های مرده و حتی چربی‌ها و باکتری‌ها کمک کرده و آنها را کم‌کم از پا در می‌آورند.

3) برای درمان جوش‌ها با استفاده از محلول‌ها، تنها به روی جوش‌ها اکتفا نکنید و آن را  اوقات به تمام پوستتان به طوری که به چشم‌ها و لب‌هایتان برخورد نکند بمالید.

4) با پوستتان خشن نباشید و به یاد داشته باشید که شستن بیشتر پوست سبب از بین رفتن لایه چربی سطح پوست می‌شود اما آن را ریشه‌کن نمی‌کند. شستن بیش از حد پوست صورتتان ممکن است حساسیت‌های مختلف را برایتان به‌وجود بیاورد.

5) برای شستن صورتتان هر روز 2 بار اقدام کنید و از صابون‌های کاملاً ملایم استفاده کرده و پس از شستشو با آب ولرم به آرامی با حوله خشک کنید.

6) از هیچ نوع محصولی که برای حاوی چربی‌است برای پوست خود استفاده نکنید.

7) از حوله های بسیار خشک و یا هر گونه دستمالی که صورتتان را خراش دهد، اجتناب کنید.

8) در صورت استفاده از هر نوع وسیله آرایشی و کرم‌ها از نوعی استفاده کنید که در آن آب وجود داشته باشد.

9) برای ترمیم پوستتان از جراحی‌های متداول استفاده نکنید و پوست خود را به تجویز چند متخصص مختلف نسپارید که ممکن است نتایج بدتری بگیربد به پزشک خود اعتماد کنید.

10) با دستانتان مدام در حال لمس کردن برآمدگی‌های صورتتان نباشید.

11) ضد آفتاب‌های مناسب برای پوستتان را پس از مشورت با پزشک هر روز مصرف کنید.

12) تا زمانی که از ارتباط تغذیه‌تان با جوش‌های بوجود آمده مطمئن نشدید، خود را در رژیم سخت قرار ندهید گاهی اوقات جوش‌ها هیچ ارتباطی با تغذیه شما ندارند.

مراقب"یُد" مصرفی‌تان یاشید برخی پزشکان معتقدند که جوش‌ها با وجود ید زیادی تحریک می‌شوند.

mansour بازدید : 49 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)

چه صابونی برای چه پوستی؟

پس از بازگشت از یک روز کاری سخت، آن هم در هوای آلوده شهر، یکی از اولین و ‌ضروری‌ترین کارهایی که برای رفع خستگی از جسم‌مان انجام می‌دهیم، شستن دست‌و‌صورت است. شستن صورت با صابونی که در حین داشتن رایحه‌ای خوش، در کنار پاک‌کنندگی اثرات مطلوبی را بر پوست به‌جا می‌گذارد.                            آیا صابونی را که خریداری کرده‌اید، مناسب و سازگار با پوست شماست یا خیر؟ آیا حاوی ترکیبات و افزودنی‌های گیاهی است یا شیمیایی؟ و خلاصه آن که تا چه اندازه به تناسب نوع صابون مصرفی با پوست خود، اهمیت و توجه نشان می‌دهید؟

 

متخصصان پوست تاکید می‌کنند که شناخت نوع پوست هر شخص به او کمک می‌کند تا صابونی متناسب با پوست خود را برای شست‌وشو بخصوص شست‌وشوی صورت انتخاب کند، اما دکتر مسعود داوودی، متخصص پوست و مو ضمن تاکید بر این‌که شست‌وشوی روزانه صورت با صابون جزو ضرورت‌های زندگی همه افراد نیست، می‌گوید:

 

برخی از کسانی که پوست خشک دارند، هرگز نباید پوست صورت‌شان را بیش از یک بار در روز بشویند و حتی در برخی موارد، شست‌وشوی روزانه صورت با صابون نیز برای این افراد نیاز نیست. برعکس در افراد دارای پوست چرب، حداقل دوبار شست‌وشوی روزانه صورت با صابون توصیه می‌شود.

 

همه می‌دانند که صابون خاصیت قلیایی دارد، یعنی تمیزکنندگی صابون از این خاصیتش نشات می‌گیرد، اما پاک‌شدن آلودگی‌های جذب شده به پوست از طریق صابون به از دست رفتن چربی پوست منجر می‌شود، به این معنا که اگر میزان کمی چربی روی پوست وجود داشته باشد، با شست‌وشو کاملا از بین رفته و پوست را با خشکی و کم‌آبی مواجه می‌کند.

اگر پوستتان در مرکز صورت چرب و در حاشیه‌ها و مناطق نزدیک به رویش مو خشک است، پوستتان از نوع مختلط محسوب می‌شود

 

 

پوستتان را چقدر می‌شناسید؟

 

واقعیت این است که بسیاری از ما دقیقا نوع پوستمان را نمی‌شناسیم و نمی‌توانیم بر این اساس صابون یا شوینده مناسب و سازگار با پوست خود را انتخاب کنیم، به همین دلیل متخصصان پوست بر ضرورت شناخت نشانه‌های اولیه و اصلی تشخیصی نوع پوست که می‌تواند خشک، چرب، معمولی یا مختلط باشد، تاکید می‌کنند.

 

دکتر داوودی با اشاره به این نشانه‌های تشخیصی می‌گوید: کسانی که پس از شستن صورت یا استحمام احساس کشیدگی، خشکی و ترک خوردن پوست را دارند و حتی پوستشان با پوسته‌ریزی‌های پراکنده مواجه است، دارای پوست خشک و حساس هستند، اما برعکس افرادی که حتی پس از استحمام احساس می‌کنند که هنوز صورت‌شان تمیز نشده است و همچنان سنگینی چربی را روی آن احساس می‌کنند یا این‌که پوستشان در بیشتر مواقع براق است، دارای پوست چرب هستند.

 

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: مسلما اگر از آن دسته افرادی هستید که با شست‌وشوی مکرر پوست احساس خشکی یا استفاده نکردن از شوینده‌ها احساس چرب شدن و سنگینی روی پوست می‌کنید، دارای پوست معمولی هستید، اما اگر پوستتان در مرکز صورت چرب و در حاشیه‌ها و مناطق نزدیک به رویش مو خشک است، پوستتان از نوع مختلط محسوب می‌شود.

شستن دست ها با آب و صابون

 

بهترین‌ صابون‌ها

به گفته دکتر داوودی؛ اگر پوستی خشک دارید، یعنی روی پوستتان به اندازه کافی چربی طبیعی پوست وجود ندارد، بهترین و سازگارترین نوع صابون برای شما صابون‌های ملایم و آبرسان همچون صابون‌های کرم‌دار و گلیسیرین است.

 

گلیسیرین موجود در ترکیب صابون، رطوبت مورد نیاز پوست را تامین کرده و احساس خشکی و کشیدگی پوست را رفع می‌کند. پس افراد دارای پوست خشک هرگز نباید از صابون‌های سخت که حاوی انبوهی از مواد معدنی و شیمیایی است، استفاده کنند.

 

متخصصان پوست معتقدند افرادی که پوست چرب دارند، یعنی پوستشان بیش از حد چربی طبیعی تولید می‌کند، بیشتر مستعد بروز آکنه یا جوش هستند. این افراد می‌توانند از صابون‌های مخلوط با داروهای ضد آکنه و ضد میکروب یا صابون‌های آنتی باکتریال استفاده کنند.

 

صابون‌های دارویی ضد آکنه حتی برای افرادی که پوستشان مستعد آکنه است نیز مفید است؛ اما مصرف آن بیش از دو بار در روز توصیه نمی‌شود. همین‌طور افرادی که زیاد عرق می‌کنند و از بوی نامطبوع آن رنج می‌برند، می‌توانند از صابون‌های محتوی ضد عرق یا دئودورانت استفاده کنند.

صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، هرگز توصیه نمی‌شود

دکتر داوودی با اشاره به اولویت داشتن مواد شبه صابونی چون ژل و محلول‌های شست‌وشوی صورت بر صابون‌ها می‌گوید: افرادی که دارای پوست آسیب‌پذیرتری نسبت به دیگران هستند، همچون کودکان و کهنسالان یا کسانی که بواسطه بیماری یا لیزر درمانی، پوست حساسی پیدا کرده‌اند نیز تا آنجا که ممکن است نباید از صابون برای شست‌وشو استفاده کنند و در وهله نخست بهتر است که ژل‌های شست‌وشو را جایگزین صابون کنند و در صورتی که ناگزیر به استفاده از صابون بودند، فقط از صابون‌های کرم‌دار استفاده کنند، اما صابون‌های عطری به‌دلیل خاصیت تحریک‌کنندگی پوست، بخصوص در افرادی که پوست حساس دارند یا زمینه ابتلا به آلرژی را دارند، هرگز توصیه نمی‌شود.

 

 

 

mansour بازدید : 36 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)

10 کار خوب برای پوست صورت

پوست، اولین سد دفاعی بدن در برابر ورود میکروب ها می باشد. همچنین در حفظ زیبایی و ظاهر فرد نقش مهمی دارد. پس خیلی باید مراقب این قسمت از بدن خود باشیم. در این مقاله 10 کار خوب برای حفظ سلامت پوست صورت را برای شما بیان می کنیم.

1- موقع بیرون رفتن از منزل، به صورت خود کرم ضدآفتاب بزنید.

شما می توانید در وسط روز صورت خود را بشویید و دوباره کرم ضدآفتاب را بمالید.

از کرم های ضدآفتاب با SPF بیشتر از 30 استفاده کنید.

پوست شما در حالی که سوار ماشین هستید و یا در خیابان راه می روید، توسط نور خورشید تخریب می شود. پس از همین حالا کرم ضدآفتاب را بزنید تا پوستی روشن و صاف داشته باشید.

 

2- به تاریخ انقضای مواد آرایشی دقت کنید.

اگر بعد از زدن ریمل یا رژ لب دچار ناراحتی پوستی یا چشمی شدید، آنها را دور بیندازید.

مواد آرایشی مثل ریمل را نباید بیشتر از سه ماه نگه دارید.

هنگامی که یک ماده آرایشی را برای اولین بار استفاده می کنید، بر روی جعبه یا قوطی آن، با خودکار یا ماژیک، تاریخ آن روز را بنویسید

3- مراقب پوست گردن و زیر چانه خود هم باشید.

بسیاری از ما فقط به پوست صورت خود اهمیت می دهیم و پوست گردن و چانه خود را فراموش می کنیم. در حالی که پوست زیر چانه نازک‌تر از پوست صورت است و بیشتر در اثر نور خورشید آسیب می بیند.

اگر شما از پوست گردن و زیر چانه خود محافظت نکنید، دارای لک، رگه های خونی و خشکی می شود. لذا هر کرمی را که به پوست صورت خود می مالید، مثل کرم مرطوب کننده، ضدآفتاب و کرم های ضد پیری، آن را به گردن زیر چانه خود نیز بمالید.

4- قبل از خواب صورت را بشویید.

در طول روز، چربی، آلودگی هوا و گردوخاک بر روی پوست شما قرار می گیرد. اگر آرایش کنید، مواد آرایشی نیز به آلودگی های قبلی اضافه می شود.

اگر قبل از خواب صورتتان را نشویید، هنگامی که سرتان را روی بالش می گذارید، تمام این آلودگی ها به سطح بالش‌تان می مالد و منافذ پوست شما را می بندد، در نتیجه پوست دیگر نمی تواند نفس بکشد و جوش و سایر مشکلات پوستی به سراغ صورت شما می آید.

لذا بهتر است قبل از رفتن به رختخواب، صورت خود را بشویید. اگر خیلی خسته هستید و نمی توانید این کار را انجام دهید، صورت خود را با دستمال مرطوب، پاک کنید.

 

5- خیلی به صورت خود دست نزنید.

چند بار در روز، به پوست صورت خود دست می زنید؟ چشم های خود را می مالید؟ بینی خود را می خارانید؟ به موهای خود دست می زنید و غیره؟

هر بار که این کارها را انجام می دهید، میکروب های موجود در دستانتان را به صورت خود منتقل می کنید. این میکروب ها در اثر دست زدن به وسایلی مثل دستگیره درب، دگمه آسانسور، خودپرداز بانک، صفحه کلید کامپیوتر، درب ماشین، ملیه اتوبوس یا مترو و ... روی دست های شما قرار می گیرند.

لذا هر بار که متوجه شدید با دست، صورت خود را لمس می کنید، دست خود را پایین بیاورید.

اگر شما هر از چند گاهی به صورت خود دست می زنید، حداقل دست های خود را مرتبا با آب و صابون بشویید یا از ژل ضد باکتری استفاده کنید تا میکروب های دست هایتان کمتر شود.

اگر جوش صورت خود را فشار دهید تا خون بیاید، ممکن است جای زخم آن برای همیشه روی صورت شما بماند

 

 

6- مواد غذایی شیرین را کم بخورید.

 

موادغذایی شیرین، یکی از غذاهای بد برای پوست می باشند. قند خون بالا باعث کاهش کلاژن پوست و افزایش چین و چروک آن می گردد.

افزایش قند خون همچنین باعث عفونت قارچی پوست می گردد و بثورات پوستی در زیر سینه ها، کشاله ران و حتی صورت نمایان می شود.

از مصرف زیاد خوراکی های شیرین خودداری کنید، از قبیل: شیرینی، ژله، نوشابه، آبنبات، کیک و حتی موادغذایی که در بدن تبدیل به قند می شوند از قبیل: نان سفید، برنج سفید و ماکارونی.

به جای آن از نان سبوس دار، بیسکوئیت های سبوس دار و برنج قهوه ای استفاده کنید. این غذاها کمک می کنند که قند خونتان در حد طبیعی باقی بماند و به پوستتان نیز صدمه نمی زنند.

7- جوش صورت خود را فشار ندهید.

اگر جوش صورت خود را فشار دهید، خون می آید و باعث زخم پوستی می شود. بهتر است اجازه دهید تا جوش خود به خود برطرف شود.

اگر جوش‌تان را فشار داده اید و زخم کرده اید، روی آن را چسب زخم بزنید.

اگر جوش را به سختی فشار دهید تا خون بیاید، ممکن است جای زخم آن برای همیشه روی صورت شما بماند.

 

8- سیگار نکشید.

سیگار باعث آسیب پوست می شود. سیگار می تواند پوست شما را 10 سال و یا بیشتر، پیرتر کند.

سیگار کشیدن باعث کاهش گردش خود در پوست می شود.

رادیکال های آزاد در سیگاری ها، به کلاژن و بافت های الاستیک پوست حمله می کنند و پوست را نازک‌تر، ضعیف‌تر و بیشتر مستعد ابتلا به چین‌وچروک می کند.

سیگار باعث می شود دور دهان و چشم ها، زودتر دچار چین و چروک گردد. پس بهتر است سیگار را ترک کنید

9- دقت کنید که چه نوع پوستی دارید.

بسیاری از افراد در برخی قسمت های صورت دچار خشکی پوست می باشند مانند: اطراف چشم ها.

نشانه پوست خشک عبارت است از: سفتی، پوسته پوسته شدن، دارا بودن تکه های سفت و خارش داشتن. هنگامی که پوست توسط کرم مرطوب گردد، این نشانه ها کمتر می شوند.

اگر پوست شما خیلی چرب است، از لوسیون های بدون چربی استفاده کنید تا منافذ پوستتان بسته نشوند.

اگر پوست شما بیش از حد خشک است، از کرم های چرب استفاده کنید.

 

10- بهتر است سالی یک بار به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

با مراجعه به پزشک متخصص پوست می توانید مشکلات پوستی خود را بهتر و سریع تر درمان کنید.

mansour بازدید : 28 چهارشنبه 05 تیر 1392 نظرات (0)

چروک چشم، پیری صورت را نشان می‌دهد

تحقیقات نشان داده است اگر کسی با نگاه‌کردن به چهره، بخواهد در مورد میزان خستگی یا سن‌ فرد قضاوت کند، اول از همه به ناحیه چشم‌های او نگاه می‌کند، بنابراین ناحیه چشم‌ها یا یک سوم بالایی صورت افراد در نشان دادن میزان پیری صورت و همچنین خسته بودن چهره تاثیر بسزایی دارد.

 

 


 

چروک دور چشم

 

سال‌ها پشت سرهم می‌آید و می‌رود. سن‌مان بیشتر می‌شود و عمرمان به سرعت می‌گذرد. این گذر زمان اما خیلی هم بی‌سروصدا اتفاق نمی‌افتد و نشانه‌های مختلفی از خودش برجای می‌گذارد؛ عینکی که همیشه باید همراهمان باشد تا سوی کم‌شده چشم‌ها را جبران کند، تار موهای سفیدی که روزبه‌روز برتعدادشان افزوده می‌شود و پوستی چروک‌‌خورده که نشان از گذر دهه‌ها بر چهره ما دارد.

 

 

البته همه می‌دانیم پیر‌شدن پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است که چه دوست داشته باشیم و چه نه، می‌آید و با نشانه‌هایش بر‌جسم ما می‌نشیند. نشان‌هایی که اغلب‌ دوست‌شان نداریم و می‌خواهیم آنها را از چشم دیگران مخفی کنیم. اما مگر می‌شود پیری را پنهان کرد؟

 

دکتر رضا عرفانیان سلیم، جراح و متخصص بیماری‌های چشم‌ و فوق‌تخصص جراحی پلاستیک چشم در این باره توضیح می‌دهد:

صورت انسان مهم‌ترین قسمت بدن است که می‌تواند پیری را نمایان سازد. با افزایش سن استخوان‌ها، عضلات، پوست و چربی‌های صورت تغییر می‌کند و پیری نیز بیشتر به چشم می‌آید. به عنوان مثال فک‌های بالا و پایین از نظر طول و زاویه‌های آن تغییر می‌کند یا استخوان حدقه بزرگ‌تر و استخوان گونه فرورفته‌تر می‌شود.

 

پوست هم خشک‌تر شده و پروتئین‌های کلاژن و الاستین که زیر پوست هستند و باعث حفظ قوام و انعطاف‌پذیری آن می‌شوند، تحلیل می‌رود. در نتیجه پوست شل‌تر شده و چروک‌های ظریف روی آن ایجاد می‌شود.

 

به گفته این چشم‌پزشک، افزایش سن به تحلیل رفتن چربی‌های زیر پوست منجر می‌شود و عروق زیر پوست صورت نیز کاهش می‌یابد. علاوه بر این موارد، انقباض دائمی عضلات که در صورت بعضی از افراد دیده می‌شود نیز می‌تواند موجب پیرتر نشان دادن صورت شود. مثلا برای کسانی که عادت دارند همیشه اخم کنند، در ناحیه بین دو ابرو چین‌هایی دائمی ایجاد خواهد شد.

 

آن‌طور که دکتر عرفانیان می‌گوید با افزایش سن بافت‌های همبندی صورت نیز ضعیف می‌شود. این بافت‌ها وظیفه حفظ و نگهداری سایر بافت‌های بدن را در موقعیتی طبیعی و مناسب به‌عهده دارند و ضعیف‌شدن آنها می‌تواند چهره را پیرتر نشان دهد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید باعث می‌شود لایه‌های بیرونی پوست ضخیم‌تر و پوست خشک‌تر شود

 

 

عوامل محیطی را کنترل کنید

 

سال‌های عمرمان با شتاب می‌گذرد و این گذر زمان حسابی خودش را در جسم و جان ما نمایان می‌سازد. بعضی‌ها زودتر و بعضی‌ها هم دیرتر؛ ولی بالاخره پیری می‌آید و خودش را نشان می‌دهد.

 

دکتر عرفانیان با اشاره به اهمیت مسائل ژنتیکی در روند پیری صورت، یادآور می‌شود: روند پیری در چهره برخی افراد زودتر و سریع‌تر و برای گروهی هم دیرتر و آهسته‌تر اتفاق می‌افتد.

 

او درباره عوامل بیرونی که موجب تسریع روند پیری صورت می‌شود، توضیح می‌دهد: ما می‌توانیم عوامل محیطی را کنترل کنیم و با پرهیز از آنچه موجب پیری صورت می‌شود، روند پیری را به تاخیر بیندازیم. مهم‌ترین عاملی که در این زمینه مطرح است، نور خورشید و به طور خاص اشعه ماورای بنفش است.

 

به این معنی که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تابش نور خورشید باعث می‌شود لایه‌های بیرونی پوست ضخیم‌تر و پوست خشک‌تر شود. همچنین پروتئین‌های کلاژن و الاستین زیر پوست نیز تغییر کرده و روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

 

به گفته وی، استعمال سیگار و دخانیات هم از عوامل بسیار مضر برای صورت است. چون مصرف دخانیات موجب ضعیف‌تر شدن شبکه عروقی زیر پوست پلک و تسریع روند پیری می‌شود. همچنین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب برای به تاخیر انداختن پدیده پیری توصیه می‌شود و حتما باید از رژیمی متعادل که حاوی مقدار کافی پروتئین و ویتامین است، کمک بگیریم.

 

خستگی و پیری در چشم‌ها نمایان می‌شود

تحقیقات نشان داده است اگر کسی با نگاه‌کردن به چهره، بخواهد در مورد میزان خستگی یا سن‌ فرد قضاوت کند، اول از همه به ناحیه چشم‌های او نگاه می‌کند، بنابراین ناحیه چشم‌ها یا یک سوم بالایی صورت افراد در نشان دادن میزان پیری صورت و همچنین خسته بودن چهره تاثیر بسزایی دارد.

 

دکتر عرفانیان ضمن بیان این مطلب، یادآور می‌شود: با افزایش سن، قسمت خارجی ابروها به طرف پایین افتادگی پیدا می‌کند و چربی آن قسمت نیز تحلیل می‌رود. همچنین بافت‌های همبندی نگهدارنده ابرو نیز کاهش پیدا می‌کند و ضعیف‌تر می‌شود. از طرف دیگر چون قسمت خارجی عضله پیشانی، ضعیف‌تر از قسمت داخلی است، ابروها بر اثر جاذبه زمین به سمت پایین دچار افتادگی می‌شوند. بنابراین ابروها به سمت پایین زاویه پیدا کرده و در نتیجه چهره ما را غم‌آلودتر و پیرتر نشان می‌دهد.

مهم‌ترین نکته این است که باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کرده و در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید

 

 

اما خیلی‌ها برای این‌که این افتادگی ابرو را جبران کنند، خودشان را عادت می‌دهند که با انقباض عضله پیشانی، ابروها را بالاتر ببرند. به گفته این چشم‌پزشک وقتی ابروها پایین می‌آید، پوست پلک هم به سمت پایین حرکت می‌کند و میدان دید محدود می‌شود. در حالی‌که همین انقباض طولانی و مستمر عضله پیشانی از یک‌ به ایجاد سردردهای مزمن در گروهی از افراد منجر شده و از سوی دیگر برای اغلب افراد چین‌ و چروک‌های پوستی دائمی در ناحیه پیشانی ایجاد می‌کند.

 

 

دکتر عرفانیان می‌افزاید: افزایش حجم چربی‌های حدقه از دیگر تغییراتی است که در بعضی از افراد ایجاد می‌شود. چربی‌های دور چشم در داخل حدقه به طرف خارج بیرون‌زده می‌شود و از طرف دیگر هم ضعیف‌ترشدن بافت‌های همبندی اطراف چشم، این بیرون‌زدگی را تشدید می‌کند. علاوه بر این، پف‌آلود شدن ناحیه پلک بالا و سنگین شدن پلک هم باعث ایجاد محدودیت در میدان دید و خستگی چشم‌ها می‌شود. در پلک پایین نیز همین بیرون‌زدگی چربی‌ها عاملی برای ایجاد تورم دور چشم و حالت خواب‌آلودگی است.

 

پیری را به تعویق بیندازید

اگر در مورد افزایش سن و مسائل ژنتیکی کاری از دست ما ساخته نیست، اما می‌توانیم با رعایت مواردی خاص این پدیده طبیعی را به تاخیر بیندازیم یا نشانه‌های آن را بپوشانیم. البته اصلا قرار نیست این شیوه‌ها فردی را جوان‌تر از آنچه هست نشان دهد، بلکه فقط می‌تواند چهره‌ای شاداب‌تر و سالم‌تر برای افراد ایجاد کند.

 

دکتر عرفانیان برای به تاخیر انداختن پیری صورت چنین توصیه می‌کند: مهم‌ترین نکته این است که باید از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کرده و در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید. همچنین در تمام سنین باید با استفاده از عینک‌های آفتابی از پوست پلک محافظت کنید. پرهیز از استعمال دخانیات، ورزش‌ به اندازه کافی و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب نیز نکات دیگری است که برای به تاخیر انداختن روند پیری اهمیت زیادی دارد.

 

این چشم‌پزشک درباره روش‌های جوان‌سازی صورت، می‌گوید: این روش‌ها به دو دسته تقسیم می‌شود؛ روش‌های غیرجراحی و روش‌های جراحی. تزریق بوتولونیم توکسین A روشی غیرجراحی است و موجب ضعیف‌تر شدن آن دسته از عضلات دور چشم می‌شود که انقباض مستمرشان چین و چروک ایجاد می‌کند.

 

وی تاکید می‌کند: ماندگاری این دارو سه تا چهار ماه است و تکرار آن برای برطرف شدن دائمی چین‌ها ضروری است. همچنین برای تزریق حتما باید به فردی مراجعه کنید که هم آموزش‌های لازم را دیده و هم با آناتومی دقیق عضلات دور چشم آشنا باشد. علاوه بر این، داروی مورد استفاده نیز باید سالم و دارای مجوز باشد، چراکه عوارض زیادی از تزریق نادرست توسط افراد ناوارد یا استفاده از داروهای تقلبی مشاهده شده است.

 

دکتر عرفانیان می‌گوید: با تغییر بافت‌های صورت، برآمدگی‌ها و انحناهای صورت نیز بیشتر نمایان می‌شود و با استفاده ازحجم‌دهنده یا فیلرها می‌توان بعضی از فرورفتگی‌ها و کاهش حجم‌ قسمت‌هایی از صورت را جبران کرد. علاوه بر فیلرها که مواد مصنوعی هستند، می‌توان از بافت چربی بدن خود فرد نیز استفاده کرد که البته هر یک از این روش‌ها مزایا و عوارض خاص خود را دارد.

 

او در مورد روش‌های جراحی، خاطرنشان می‌کند: برای استفاده از این روش‌ها حتما باید برای هر فرد به طور خاص و جداگانه تصمیم‌گیری شود تا برای هرکس با توجه به شرایط خاصی که دارد، اقدامات لازم صورت گیرد.

mansour بازدید : 55 سه شنبه 04 تیر 1392 نظرات (0)

 

شما می توانید پوست خود را حتی در مدت کوتاهی نظیر یک تا دو ماه بهبود ببخشید.

اول با ماساژ کار خود را آغاز کنید.
درمان ماساژی سلولهای مرده انباشته روی پوست شما را از بین می برد. اگر این سلولهای مرده از بین نروند، منافذ پوست را می بندند و موجب بوجود آمدن جوش می شوند.

مولتی ویتامین بخورید.
البته باید مراقب باشید که در خوردن ویتامین زیاده روی نکنید.

در مرحله سوم قبل از خواب صورت خود را بشوئید.
خوابیدن با صورت نشسته بدترین کاری است که می توانید با پوست خود انجام دهید. اگر سلولهای مرده موقع خواب روی پوست شما باقی بمانند، موجب بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش می شوند.
درست پس از دوش گرفتن، وقتی پوست شما هنوز مرطوب است، از کرم مرطوب کننده استفاده کنید، این کار به پوست کمک می کند تا رطوبت جذب کرده در هنگام دوش گرفتن را در خود حفظ کند.

مرحله بعدی آرامش است
.داشتن استرس زیادی دارای اثرات منفی بر روی تمامی اعضای بدن از جمله پوست می گذارد. وقتی استرس داشته باشید، پوستتان زودتر پیر می شود. استفاده از فنون «مدیتیشن» در کاهش استرس و کمک به آرامش جسمی و روحی شما مؤثر است.کاری کنید که خونتان گردش و پمپاژ سریعتری داشته باشد..وقتی ورزش می کنید، گردش خون شما سریع تر می شود، بنابراین ویتامینها، مواد معدنی و اکسیژن به پوستتان رسیده و آن را شاداب تر می کند.

به خالهای صورت توجه کنید .
با استفاده از آینه سر تا پای خود را چک کنید، بخصوص به خالهای جدید خود خوب دقت کنید. زیرا در اکثر موارد، بیماری ملانوم که خطرناک ترین شکل سرطان پوست است از خالها ناشی می شود.

آب بنوشید .
وقتی تشنه هستید پوستتان خشک و تیره به نظر می رسد اما توجه کنید که از نوشیدنیهای ساده به جای نوشیدنیهای گازدار استفاده کنید. میوه جات و سبزیجات نیز منابع خوبی برای تأمین آب بدن هستند زیرا بسیاری از آنها شامل بیش از ۷۵ درصد آب هستند.

زود بخوابید
کمبود خواب دارای اثرات منفی روی پوست است؛ صورت شما رنگ طبیعی خود را از دست می دهد و چشمانتان گود می افتد. همچنین دلیل دیگری نیز برای اثبات فواید خواب بر روی پوست شما وجود دارد. مطالعات نشان می دهد که دمای پوست هنگام خواب افزایش می یابد و هرچه پوست گرم تر باشد، مواد سازنده فعال مواد غذایی را بیشتر جذب می کند.

به پشت بخوابید
خوابیدن روی صورت باعث کاهش جریان خون در صورت شما شده و این امر موجب پیدایش خطوط و چین و چروک روی پوستتان می گردد.

پاهای خود را نرم کنید
هنگام خواب مقدار زیادی وازلین روی پاهای خود بمالید و جوراب کتان بپوشید، پاهای شما پس از چند شب نرم و لطیف می شود.

به استخر و شنا بروید
گرما فواید زیادی برای زیبایی دارد که از آن جمله می توان به گردش خون و آرامش اشاره کرد. اما بیش از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در سونا نمانید.

به میزان کافی ویتامین ث استفاده کنید
ویتامین ث برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن موجب استحکام پوست می شود. برای اینکه پوست شما از ویتامین ث بهره بیشتری ببرد از غذاهای سرشار از ویتامین ث استفاده نمائید. از جمله این مواد غذایی می توان به پرتقال، کلم بروکلی و فلفل قرمز اشاره کرد. همچنین از کرم حاوی ویتامین ث بر روی پوست خود استفاده نمائید.
در رژیم غذایی خود از مواد غذایی با رنگهای قرمز، نارنجی، زرد و سبز مثل توت فرنگی، فلفل زرد، سیب زمینی استفاده کنید

mansour بازدید : 31 سه شنبه 04 تیر 1392 نظرات (0)

پوست بدن به ویژه در ناحیه صورت و دست ها از اعضای مهم بدن است كه از میزان حساسیت بالایی برخوردار بوده و به لحاظ درونی و بیرونی آسیب پذیر است. مشكلات عصبی و تنش های روحی، تغذیه، بیماری های داخلی به ویژه ناراحتی های گوارشی، نور مستقیم آفتاب، سرما و گرمای شدید هوا، بارداری و پیری تاثیرات مستقیمی بر تغییر رنگ پوست و ایجاد لك یا كك ومك و نازیبایی پوست دارد و موجب پیدایش لك در ابعاد و رنگ های مختلفی بر سطح آن می شود. 

لك های پوستی عبارتند از نقاط یا لكه های تیره تر از پوست كه معمولاً به سه رنگ قهوه ای روشن یا تیره و یا مایل به خاكستری و حتی سیاه رنگ روی پوست ایجاد می شوند. بیشتر لك ها در معرض نور آفتاب در قسمت هایی مثل صورت، گردن، ساعد و پشت دست ها ایجاد می شوند. لك انواع مختلفی دارد كه شامل كك و مك لنتیگو، انواع خال ها، لك های حاملگی، لك های ناشی از آفتاب، لك های ایجاد شده به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب پوستی، لك های پیری و نهایتاً سرطان های پوستی می شود اغلب سرطان های پوست در ابتدا به صورت لك نمایان می شوند. 
• كك و مك چیست؟ 
لكه های كوچك یك تا سه میلی متری گرد یا بیضی شكل و یا حتی با حدود نامشخص هستند كه به رنگ قهوه ای روشن و تیره در پوست ایجاد می شوند. 
معمولاً در مناطقی از پوست كه در معرض نور آفتاب قرار می گیرد، مثل صورت، پشت دست ها، ساعد، گردن و سینه به وجود می آید. كك و مك در هر سنی ممكن است ایجاد شود ولی بیشتر در سنین بچگی و جوانی در افراد با پوست روشن خصوصاً اگر موهای قرمز داشته باشند، بروز می كند. در فصل بهار و تابستان كك و مك بروز پیدا می كند و یا اگر فرد به آن مبتلا باشد، پررنگ تر می شود و در ماه های زمستان از بین رفته یا رنگ آنها روشن تر می شود. كك و مك به علت فعال شدن سلول های رنگدانه ای پوست در معرض نور ایجاد می شود و به همین دلیل، افراد مستعد باید پوشش كافی در مقابل نور آفتاب داشته باشند و به طور مرتب از كرم های ضدآفتاب و كلاه استفاده كنند. كك و مك معمولاً درمان نمی شود و نیازی به درمان ندارد. ولی قرار نگرفتن در معرض نور آفتاب و استفاده از كرم ضدآفتاب جهت پیشگیری از تشدید آن كافی است. به طور كلی در مورد افرادی كه از این بابت رنج می برند می توان راه های مختلفی برای درمان ارائه داد كه از جمله كرم های رنگ بر، Peeling و لیزر است. با این حال كك و مك با هر روشی كه كم رنگ یا بی رنگ شود، به محض قرار گرفتن شخص در معرض نور آفتاب و نداشتن پوشش كافی جهت محافظت از نور خورشید، دوباره عود می كند. 
برخی از لك ها نیز به دلیل بیماری های داخلی بروز می كنند كه در این گونه موارد ابتدا باید بیماری اصلی را شناسایی و درمان كرد و بعد با قطع داروها، به درمان لك ها پرداخت. در صورتی كه لك ها بهبود پیدا نكنند به روش لك های حاملگی با تجویز كرم های مخصوص، ضایعات را از بین می بریم. 
• لك های پیری
در اكثر افرادی كه دارای پوست روشن هستند در سنین حدود شصت سالگی یا بالاتر، لكه های قهوه ای یكدست كوچك تا حدود یك سانتی متر و گاهی بزرگ تر روی صورت، پشت دست ها و مناطقی كه در معرض تابش نور هستند، ایجاد می شود كه در اصطلاح علمی به آن (Senile Lentigo) می گویند. البته این لك ها فقط خاص دوران پیری نیستند بلكه به دنبال آفتاب سوختگی های شدید در جوانان هم به وجود می آیند. در سنین بالا لك های مشابه لك پیری هم روی پوست به وجود می آیند كه برجستگی مختصری دارند و روی سطح آنها زگیلی شكل است و گاهی اندازه آنها به چندین سانتی متر هم می رسد و رنگ آنها بین قهوه ای روشن تا تیره و حتی سیاه رنگ متغیر است.
این فرم لك ها را سبورئیك كراتوزیس می نامند كه اگرچه ظاهر زیبایی ندارند ولی هیچ مشكلی ایجاد نمی كنند. فرم دیگر لك های پوستی «اكتینیك كراتوزیس» است. لك های قهوه ای به اندازه كوچك یا بزرگ كه روی پوست و در مناطقی كه در معرض نور قرار دارد، ایجاد می شوند. رنگ این نوع لك ها قهوه ای كمرنگ تا پررنگ و در برخی نواحی قرمز است و موقع لمس، خشن هستند و ممكن است بعدها به سرطان پوست تبدیل شوند. نوعی سرطان پوستی هم هست كه به صورت لك های قهوه ای ابتدا روی پوست ظاهر می شود. پس جهت تشخیص این لك ها از یكدیگر باید به پزشك متخصص پوست مراجعه شود.برخی لك ها به راحتی با لیزر از بین می روند و بعد از درمان هیچ اثری از آنها روی پوست نمی ماند. مثل كك و مك ها و لك های پیری، سبورئیك كراتوزیس و... ولی برخی لك ها دارای این خصوصیت هستند كه وقتی شخص در معرض تابش نور آفتاب قرار بگیرد دوباره برمی گردند مثل كك و مك كه این نشان دهنده اثر موقت لیزر نیست. بلكه لیزر لك ها را از بین برده ولی تابش نور باعث عود آنها یا ایجاد لك های دیگر می شود.
مزیت لیزر بر روش های دیگر درمانی این است كه ۱-سریع تر عمل می كند و زودتر فرد را به نتیجه دلخواه می رساند. ۲- بعد از لیزردرمانی، پوست سریع تر ترمیم می شود. ۳- به دنبال درمان، هیچ اثری روی پوست باقی نمی ماند و جای كك و مك ها یا لك ها مشخص نمی شود. اما در مورد لك های حاملگی یا لك هایی كه به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب روی پوست ایجاد می شوند، درمان با لیزر گاهی نتیجه بسیار خوب و گاهی نتیجه بدی می دهد و حتی ممكن است ضایعه لك بدتر شود. پس در این گونه موارد بهتر است از درمان لیزری استفاده نشود و یا خیلی با احتیاط این كار را انجام دهند.

درباره ما
گالری مارک بورس انواع لوازم ارایشی معتبر دنبا
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    تبلیغ

    گالری مارک


    آمار سایت
  • کل مطالب : 70
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 47
  • بازدید ماه : 44
  • بازدید سال : 120
  • بازدید کلی : 29,738